سفید کردن دندان
تاریخ : پنج شنبه 28 ارديبهشت 1391
نویسنده : میلاد اصغریان

* چرا دندانها نیاز به سفید کردن دارند؟
این بستگی به علاقمندی افراد دارد . همانگونه که دلایل زیادی برای تغییر رنگ مو و پوست در افراد وجود دارد . دندانها در اثر مصرف نوشیدنیهای رنگی و یا غذاهای حاوی رنگدانه و یا مصرف سیگار دچار تغییر رنگ می شوند . و یا روی سطح آنها را رنگدانه ( stain )  می گیرد .
در بعضی موارد در اثر مصرف داروهایی خاص و یا ترکهای ریز روی سطح مینا بدرنگی ایجاد می شود که همه این موارد با سفید کردن دندانها اصلاح می شوند .

برای سفید کردن دندانها چه کاری انجام می شود ؟
Bleaching (بلیچینگ) رایج ترین شکل سفید کردن دندانهاست . پس از اینکه دندانپزشک شما تشخیص داد که این کار برای شما امکان پذیر است . ابتدا روی لثه های شما را توسط ژل محافظی می پوشاند و بعد با قرار دادن ژل سفید کننده روی دندانها و گاهی مواقع با در معرض اشعه قرار دادن این ژل عملیات سفید کردن دندان شروع می شود . این مرحله که در مطب انجام می گیرد با مراحل دیگری که با ریختن ماده ی سفید کننده ملایم تری داخل تری( قالب) دندانها در منزل صورت می گیرد ادامه می یابد .
ماده مؤثره در این ژل های سفید کننده کربامید پرکساید است که اکسیژن آزاد می کند و باعث تمیز کردن تربولهای مینایی شده و رنگ دندان را روشن تر می کند .

* سفید کردن دندانها چقدر زمان می برد ؟
یک دوره درمانی 3 تا 4 هفته ممکن است به طول بیانجامد . 2 تا 3 جلسه اول توسط دندانپزشک و در مطب صورت می گیرد و ادامه درمان با مواد سفید کننده و استفاده از تری تهیه شده از فکین بیمار و در منزل امکان پذیر است . به صورت نیم تا یک ساعت در روز به مدت 2 تا 4 هفته .
* استفاده از اشعه و لیزر به چه منظور است ؟
اشعه با قدرت بالا باعث تسریع عمل بلیچینگ می شود . ولیکن نیازمند ملاحظات خاص زمانی و محافظت از بافت لثه می باشد . لیزر هم با توجه به قدرت بالا امکان روشن کردن رنگ دندان را 5 یا 6 شید ( shade ) امکان پذیر می سازد .

* سفید کردن دندان چقدر دوام دارد ؟
تأثیر سفید کردن دندان ها می تواند تا 3 سال باقی بماند ولی به هر حال بستگی به دندان فرد دارد و یا استفاده وی از مواد رنگی مثل چای و قهوه و یا سیگار و سطح برداشت فرد .

* عوارض این کار چیست ؟
در بعضی افراد ممکن است منجر به حساسیتهای دندانی شود نسبت به آب سرد و یا هوای سرد و یا حساسیتهایی در لثه ها و یا حتی التهاب آنها . البته این عوارض به سرعت و پس از چند روز به کلی بر طرف خواهند شد .

* ژل های سفید کننده دندان موجود در داروخانه ها مفیدند؟
توصیه می شود سفید کردن دندان هایتان را تحت نظر دندان پزشک انجام دهید .
کیتهای سفید کننده که در داروخانه ها به فروش می رسد با وجود اینکه ارزانتر است ولیکن توانایی سفید کردن دندانها به شکل ایده آل را ندارند و با توجه به بکار بردن اسید در ترکیباتشان احتمال ایجاد ضایعه روی دندان و لثه را دارند .

* خمیر دندانهای سفیدکننده چطور هستند؟
انواع و اقسام خمیر دندانهای سفید کننده در بازار موجود است . که بعضی از آنها قادرند تا اندازه ای رنگ دانه ها و جرمهای چسبیده به دندان را تمیز نمایند ولیکن قادر به تغییر رنگ کلی دندان و یا براق کردن نیستند . بعضاً هم به علت استفاده بیش از اندازه از مواد ساینده آسیبهای جدی به دندانها وارد می کنند .
ولیکن استفاده غیر مداوم ( هفته ای 2 بار ) از آنها بعد از سفید کردن ( Bleaching ) دندانها مفید است .

*آیا دندان عصب کشی شده که تغییر رنگ داده قابل سفید کردن است ؟
بله ، امکان پذیر است ولیکن از روی سطح بیرونی نمیتوان این کار را انجام داد . بلکه بایستی از داخل دندان از همانجایی که عصب کشی (درمان ریشه ) صورت گرفته ، مواد سفید کننده را وارد نمود و پس از سفید شدن دندان دوباره دندان را ترمیم کرد .

* سفید کننده ها روی چه دندانهایی مؤثر نیستند؟
روکش ، لامینیت (ونیر) و دندانهای مصنوعی با مواد سفید کننده تغییر رنگ نمیابند.

*  چه مراقبتهایی پس از سفید کردن دندانها بایستی صورت گیرد؟
از خوردن غذاها و نوشیدنیهایی که حاوی مواد رنگی هستند اجتناب کرد . سیگار کشیدن باعث تغییر رنگ دندانها می شود . دندانها را حداقل 2 بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید تمیز نمود (می توانید از خمیر دندانهای سفید کننده هم 2 بار در هفته استفاده کنید .)
از میان وعده های غذایی و نوشیدنی شیرین بپرهیزد . حداقل سالی یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید .



|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید